Studenterudviklingssamtaler styrker trivsel og karriereparathed

Som en del af programmet Fra studie til job har tre institutter på henholdsvis Syddansk Universitet og Aalborg Universitet fået økonomisk støtte til at afprøve studenterudviklingssamtaler (SUS) på flere cand.it.-uddannelser. På to af institutterne er det underviserne selv, der står for samtalerne, og de positive erfaringer betyder, at tilbuddet til de studerende fortsætter efter programmets afslutning.

Programmet Fra studie til job er et projektsamarbejde mellem de tre vestdanske universiteter under ledelse af It-vest-sekretariatet. Programmet har kørt i perioden 2022-2025 og har blandt andet haft fokus på udvikling og afprøvning af integrerede karriereaktiviteter – herunder SUS.

På Institut for Kommunikation og Psykologi har Aalborg Universitets karrierecenter stået for samtalerne, mens det på de to øvrige institutter har været underviserne selv, der har stået for samtalerne.

Rum til refleksion
For både Syddansk Universitet og Aalborg Universitet gælder det, at samtalerne har skabt en tættere forbindelse mellem studerende og underviser, ligesom det har hjulpet de studerende til både bedre trivsel samt refleksioner omkring den kommende karriere.

“De studerende er glade for muligheden for at ytre sig om glæder og udfordringer ved både studielivet og selve studiet – det gør, at vi kan tage nogle trivselsproblematikker i opløbet og forventningsafstemme. Samtidig kan underviserne – qua deres faglighed – ret præcist pege de studerende den rette vej i forhold til idéer om eksempelvis praktik, særligt interessante fag eller det første fuldtidsjob. Og særligt for de internationale studerendes vedkommende, har det været en mulighed for at snakke om de ting, der kan være svære ved et studie i Danmark,” fortæller Stig Børsen Hansen, der er lektor på Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab på Syddansk Universitet.

Kristine Bundgaard, lektor på Institut for Kultur og Læring ved Aalborg Universitet, supplerer:

“Vi har haft mulighed for at drøfte både faglige, studietekniske, karrieremæssige, sociale og – i et vist omgang – også personlige spørgsmål med de studerende og eksempelvis hjælpe dem med at sætte ord på deres kompetencer i forhold til at finde praktikplads eller det første fuldtidsjob.”

Erfaringer videreføres
De positive erfaringer med at lade underviserne stå for samtalerne betyder, at de to institutter fortsætter arbejdet med SUS også efter afslutningen af programmet Fra studie til job.

På Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet har der i løbet af programmet været afholdt SUS på alle fire semestre af cand.it.-uddannelsen It, læring og organisatiorisk omstilling (ILOO). Her fortsætter SUS i en lidt reduceret version.

“Vi forventer at afholde samtaler på 7. og 10. semester, da vi vurderer, at det er dér, vi kan hjælpe de studerende bedst i forhold til både fastholdelse og overgangen til erhvervslivet”, forklarer Kristine Bundgaard.

Stig Børsen Hansen fortæller, at tilbuddet også fortsætter hos Syddansk Universitet – og gerne med en kort samtale på hvert semester på cand.it.-uddannelsen Webkommunikation.

Fra frivilligt til skemalagt
Første gang SUS blev introduceret til de studerende på Syddansk Universitet, var det som et tilbud, der kunne tilvælges. Det betød, at kun cirka 30 procent af de relevante studerende deltog. I dag præsenteres SUS om en integreret karriereaktivitet i løbet af kandidatuddannelsen, hvor instituttet har en klar forventning om deltagelse; de studerende indkaldes eksempelvis personligt af deres underviser via kalenderfunktionen i Microsoft Outlook.

På Aalborg Universitet forventer Kristine Bundgaard også, inspireret af SDU, at de implementerer en lignende model, men det skal dog fortsat være muligt for de studerende at fravælge tilbuddet.

Bedre indblik
På Syddansk Universitet har samtalerne også haft den positive sidegevinst, at både eksisterende og nye undervisere samt ledelsen er blevet klogere på studiemiljøet.

“Udover at udvikle de studerende har samtalerne betydet, at underviserne nu diskuterer observationer og udfordringer ved vejledningsarbejdet. Jeg oplever, at både rutinerede og nye undervisere kommer tættere på hinanden og samtalerne gør, at vi har et fælles ståsted og kan skabe større sammenhæng mellem fagene ,” siger Stig Børsen Hansen.

Derudover nævner han, at samtalerne – på trods af anonymitet – har givet studieledelsen et godt indblik i dynamikker og principper omkring eksempelvis gruppedannelser på studiet.

Følgende institutter har arbejdet med SUS:

  • Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab (SDU)
  • Institut for Kommunikation og Psykologi (AAU)
  • Institut for Kultur og Læring (AAU)

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at vide mere om studenterudviklingssamtaler, er du velkommen til at kontakte:

  • Stig Børsen Hansen, lektor, Institut på Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, Syddansk Universitet, stbh@sdu.dk
  • Kristine Bundgaard, lektor, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet, kbundgaard@ikl.aau.dk
  • Bettina Lundgaard Hansen, Relationschef, It-vest samt programejer på Fra studie til job, blh@it-vest.dk

 




Denne side er senest redigeret 5. september 2024.