Computational thinking - at tænke med maskiner- en podcast-serie fra It-vest.

Fremtidens studerende taler digitalsk

Episode 29. Udgivet 24. november 2023.

Fremtidens kandidater skal være tosprogede. De skal både kunne tale deres eget fagsprog og 'digitalsk'. Det er i hvert fald ambitionen på MIT i Boston, hvor man har lanceret projektet Common Ground for at give de studerende digitale kompetencer.

(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
 

I denne og de følgende fire episoder skal vi op i perspektiv, når det handler om informatik, digitale kompetencer og computationelle metoder.

Vi skal nemlig tage fat på spørgsmålet om, hvad universiteterne gør for at sikre kandidaterne digitale kompetencer og for at styrke deres evner for computational thinking?

I denne episode tager vi først vestpå, nærmere bestemt til det prestigefulde Massachusetts Institute of Technology i Boston (eller rettere i forstaden Cambridge).

Her har man for et par år siden skabt et undervisningsprogram, som hedder Common Ground, "Fælles Grundlag", som handler om at lære f.eks. humanister eller biologistuderende at bruge computationelle værktøjer, men også samtidig er meget fokuseret på at give datalogi- og ingeniørstuderende input fra andre fag.

Vi har talt med Asu Ozdaglar, som leder Common Ground på MIT, og med to af underviserne fra kurset Encoding Culture, Catherine Clark og Ryaan Ahmed.

I de kommende fire episoder, episode 30-33, besøger vi danske universiteter, der også arbejder på at sikre deres kandidater digitale kompetencer.

God fornøjelse!

 

LINKS

MIT Common Ground

Kurset i "Encoding Culture"

Computational Thinking episode 14 om et tilsvarende projekt i Oslo

Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.

 


Denne side er senest redigeret 4. december 2023.