Konference om computationelle kompetencer i uddannelse

– informatikkens relation til andre fag

Konferencen blev afholdt torsdag 19. maj 2022 på Aarhus Universitet i Aarhus.

It-vest indbyder sammen med Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet og Danske Science Gymnasier til konference 19. maj 2022 om computationelle kompetencer i uddannelse.

Vi glæder os til at se deltagere, der interesserer sig for den transformation, der er på vej i hele uddannelsessystemet, hvor informatikken vil bidrage til at skabe ny erkendelse og nye måder at arbejde og udtrykke sig på i alle fag fra folkeskole til videregående uddannelser.

Program

Del 1. Computationelle kompetencer – hvorfor, hvad og hvordan?

Kl. 13.00 - 14.30

Velkomst og introduktion til konferencen
ved Marianne Graves, vicecenterleder for Center for Computational Thinking and Design, Aarhus Universitet og Lisbeth Knudsen, strategidirektør for Mandag Morgen og dagens konferencier

Computationelle kompetencer i uddannelse
ved Michael E. Caspersen, direktør for It-vest
Se slides (pdf) og video (på vej) 

Revolution i hovedet – de langsigtede perspektiver i computational thinking
ved Poul Toft Frederiksen, Head of Programme, Research and Learning ved Grundfos Foundation
Se video ( på vej) 

Computational literacy as a driver for disciplinary renewal (keynote) 
ved Anders Malthe-Sørenssen, professor ved Universitetet i Oslo
Se slides (pdf) og video (på vej) 

Computational thinking i gymnasiefag: visioner og resultater fra et 4-årigt udviklingsforløb
ved Jonas Ørbæk Hansen, underviser på Silkeborg Gymnasium, Frode Peulicke, underviser på Gefion Gymnasium og Line Have Musaeus, forskningsleder på Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet
Se slides (pdf) og video (på vej) 

Pause og forfriskninger

Kl. 14.30 - 15.00

Del 2: Computationelle kompetencer – hvordan forløser vi potentialet?

Visioner for hele uddannelsessektoren – grundskolen, ungdomsuddannelserne og universitetsuddannelserne

Kl. 15.00 - 16.30

Computermodeller og teknologiforståelse – computationelle kompetencer i grundskolen
ved Mads Joakim Sørensen, projektleder ved Engineer the Future
Se slides (pdf) og video (på vej) 

Digital teknologi i gymnasiet: fremtidens faglighed og dannelse
ved Martin Ingemann, rektor på Egaa Gymnasium
Se slides (pdf) og video (på vej) 

Digitalt kompetente kandidater
ved Berit Eika, prorektor ved Aarhus Universitet 
Se slides (pdf) og video (på vej)

Paneldebat: Hvordan realiserer vi potentialet – lokalt og i fællesskab?

  • Hanne Roed, Radikale Venstre,
  • Jens Joel, Børne- og undervisningsordfører, Socialdemokratiet
  • Anders Malthe-Sørenssen, professor ved Universitetet i Oslo
  • Marianne Graves, vicecenterleder for CCTD, Aarhus Universitet
  • Line Have Musaeus, forskningsleder på CCTD, Aarhus Universitet
    Video (på vej) 

Afrunding

Del 3: Boblere, hapsere og netværk

Kl. 16.30 - 17.30

 

Aulaen på Aarhus Universitet, hvor konferencen vil finde sted torsdag 19. maj 2022. Foto: Jesper Rais, AU Foto. 

Oplægsholdere

På en særskilt side kan du læse mere om konferencens oplægsholdere.

 

Baggrund og ressourcer

På en særskilt side kan du finde diverse baggrundsinformationer og ressourcer, der relaterer sig til konferencen. 

 

Målgruppe

Konferencen henvendte sig til alle, der interesserer sig for den transformation, der er på vej i hele uddannelsessystemet, hvor informatik og computationelle metoder vil bidrage til at skabe ny erkendelse og nye måder at arbejde og udtrykke sig på.

Formål

Formålet med konferencen var at markere afslutningen på CTiMNAT-projektet, som Center for Computational Thinking & Design har gennemført, og hæve blikket til visionerne for computationelle kompetencer i hele uddannelsessektoren – fra grundskole til videregående uddannelser.

Sted og parkering

Konferencen fandt sted her: 
Aulaen på Aarhus Universitet
Nordre Ringgade 4, bygning 1412 
8000 Aarhus C 

Arrangører

Bag konferencen stod It-vest - samarbejdende universiteter, Center for Computational Thinking and Design, Aarhus Universitet og Danske Science Gymnasier.