Computational thinking - at tænke med maskiner- en podcast-serie fra It-vest.

AI udfordrer uddannelse – både læring og bedømmelse må restruktureres

Episode 26. Udgivet 24. april 2023.

Udviklingen af avancerede chatbots er gået meget hurtigere end professor Thore Husfeldt fra IT-Universitetet i København forestillede sig for bare to år siden. Nu tror han, at de vil få en kolossal indflydelse på den måde, vi underviser – på godt og ondt.

(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
 

Dette er den anden i rækken af tre episoder, der handler om AI og undervisning, naturligvis i kølvandet på de seneste måneders voldsomme udvikling af samtalerobotter som ChatGPT og Bing AI.

I den første episode talte jeg med to af oplægsholderne fra et seminar om AI i undervisning på Chalmers Tekniske Universitet i Göteborg.

I denne episode skal vi møde professor Thore Husfeldt fra IT-Universitetet i København – der også holdt oplæg og deltog i debatten på seminaret.

Thore er både fascineret, imponeret og bekymret over at iagttage den hastige udvikling af samtalerobotter, som faktisk er gået meget hurtigere, end han overhovedet kunne forestille sig for bare få år siden.

Han ser en masse muligheder i anvendelsen af de avancerede sprogmodeller, men tror også, at det vil give kæmpestore udfordringer for undervisning og hele vores uddannelsessystem i fremtiden.

 

LINKS

Professor Thore Husfeldt, IT-Universitetet i København

Programmet for AI-seminaret på Chalmers i Göteborg

 

Øvrige episoder om AI og undervisning:

Episode 25: Samtalerobotter, bullshit og eksistentiel trussel

Episode 27: Robotter i informatikundervisning – bring ”virkeligheden” ind i klasselokalet

Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.

 


Denne side er senest redigeret 24. april 2023.