I denne episode skal vi ned i praktikken, når det handler om AI i undervisningen – og høre, hvordan man kan bruge værktøjer som ChatGPT i informatik, og hvad eleverne tænker om det.
(Obs: Ser du ikke afspilningslink til podcastepisoden herunder, er der sandsynligvis fordi, du ikke har accepteret statistik-cookies. Dette er nødvendigt for at kunne afspille podcasten herfra.)
Vi er nået til den tredje episode om AI og undervisning, naturligvis i kølvandet på de seneste måneders voldsomme udvikling af samtalerobotter som ChatGPT og Bing AI.
I de foregående episoder har jeg talt med nogle af oplægsholderne på et seminar om AI i undervisning, som blev afholdt på Chalmers Tekniske Universitet i Göteborg i slutningen af februar.
I denne episode skal vi så helt ned i praktikken og høre, hvordan man kan bruge værktøjer som ChatGPT i undervisningen, og hvad eleverne tænker om det.
Vi skal på tur til SCU, Skanderborg-Odder Center for Uddannelse, hvor lektor Rune Schmidt underviser i informatik – blandt andet med hjælp fra samtalerobotter, som både kan tjekke programmeringskode og give kreative input til eleverne.
Vi skal også på besøg i undervisningslokalet og høre lidt om, hvad eleverne selv tænker om de nye chatbots.
LINKS
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
Viden AI – et site med gode råd (og advarsler) om brugen af AI i undervisningen
Runes artikler på Viden AI – om programmering og om at lade ChatGPT opdigte sine egne data
Øvrige episoder om AI og undervisning:
Episode 25: Samtalerobotter, bullshit og eksistentiel trussel
Episode 26: AI udfordrer uddannelse – både læring og bedømmelse må restruktureres
Podcasten er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.
Denne side er senest redigeret 24. april 2023.