Cand.it. – fra studie til job
I foråret 2022 blev der godkendt og bevilget midler til programmet cand.it. – fra studie til job, som en fælles 3-årig aktivitet for It-vest og cand.it.-studiemiljøerne på SDU, AAU og AU. Programmet har tre overordnede mål, der sammen og hver for sig skal styrke overgangen fra studie til job:
- Reducere dimittendledigheden for samtlige vestdanske cand.it-uddannelser til under 10 % et år efter dimission
- Øge arbejdsmarkedets kendskab til og efterspørgsel efter cand.it.er.
- Fastholde og udbygge uddannelsernes attraktivitet.
Målene har være fokuseret i tre sideløbende projekter gennem hele programperioden:
Integrerede karriereaktiviteter
Overblik over projekterne
Integrerede karriereaktiviteter
Formålet med projektet var at udvikle konkret, integreret karrierevejledning fra start til slut i cand.it.-uddannelsen – herunder at styrke de studerendes bevidsthed om egne kompetencer, øge deres forståelse for, hvordan disse kan skabe værdi på arbejdsmarkedet, og understøtte en hurtigere vej til relevant beskæftigelse.
Eksempler på aktiviteter:
- Fælles videndelingsindsats
- Indsats for ledige alumner fra årgang 2020 og 2021
- Cases i undervisningen
- Klar til job forløb
- Skemalagte studenterudviklingssamtaler (SUS) på AAU og SDU
- Udvidet studietur, Alumne masterclass og Micro credentials på AAU/IKP
- Kursus i dialogiske kompetencer på AAU IKL
- Hard skills station, mentorforløb og obligatorisk career management skills på SDU
- Portefolieprojekt på AU
Kontaktperson: Bettina Lundgaard Hansen, projektleder, It-vest-sekretariatet
Kvalificeret optag
Formålet med projektet var at styrke et kvalificeret optag på cand.it.-uddannelserne gennem en data-drevet tilgang, der understøtter bedre forventningsafstemning og en stærkere studiestart.
Målet var at sikre hurtig faglig og social integration, som styrker de studerendes identitet og bevidsthed om egen faglighed. Projektet sigtede mod at skabe tættere sammenhæng mellem optag, uddannelse og beskæftigelse
Eksempler på aktiviteter:
- Social og faglig onboarding i form af Tutor-ordning, herunder udvikling af best practice
- Faglig onboarding.
- Peer to Peer videoer (studerende til studerende) omhandlende videnskabsteori og metode.
- Administrative læsegrupper udvalgt for at bryde klyngedannelse hvor, professionsbachelorer søgte hinanden og bachelordimittender søgte hinanden.
- Faglig -, pædagogisk – og social onboarding.
- Faglig onboarding: Før studiestart; studerende for en dag, lokale virksomhedsarrangement og it-faglig intro. Efter studiestart; alumnebesøg og virksomhedsbesøg.
- Pædagogisk onboarding: Før studiestart; udvikling af onboardingprocessen samt etablering af studentermedhjælper format, hvor nye studerende lærte af ”gamle” studerende. Efter studiestart; Employability game.
- Social onboarding: Før studiestart; Q&A med tutorer og ny intro for internationale studerende. Efter studiestart; Paperboat execise
Kontaktperson: Keld Thorgård, institutleder, Aalborg Universitet
Cand.it.-kampagne
Projektet havde til formål at øge kendskabet til cand.it.-titlen og kandidaternes kompetencer, særligt blandt vestdanske virksomheder, for at styrke efterspørgslen og nedbringe ledigheden.
Målopfyldelsen skete særligt gennem udvikling af ny visuel og verbal identitet, løbende annoncering, virksomhedsbesøg samt deltagelse i messer.
Eksempler på aktiviteter:
- En baggrundanalyse, der målte erhvervslivets kendskab til de vestdanske cand.it.-uddannelser.
- En opdatering af websitet cand-it-vest.dk med ansættende ledere som målgruppe.
- Udvikling og gennemførelse af en kampagne (i samarbejde med Mindshare) målrettet erhvervslivet med fokus på cand.it.ernes værdiskabelse – herunder f.eks. produktion af en række portrætter af cand.it.-alumner samt udtalelser fra arbejdsgivere.
- En række værktøjer – f.eks. beskæftigelsesdata samt en designguide og ordbog – til brug på universiteterne i forhold til at synliggøre karriereveje.
- Merchandise til brug i jobsøgning.
- En række virksomheds- og messebesøg med det formål at gøre opmærksom på cand.it.ernes værdi.
Kontaktperson: Dennis Thorup Arnsbæk, projektleder, It-vest-sekretariatet
Inspiration
Programmet er blandt andet inspireret af King’s College London’s tre stadier for karriererejsen: Discover, Focus, Action.
Heruderover er der fundet inspiration i følgende materialer:
Illeris, K. (2007). How We Learn: Learning and Non-Learning in School and Beyond. Routledge.
Cand.it i tal
Læs mere om, hvor cand.it kommer i arbejde her.
Cand.it.-uddannelser ved SDU, AAU og AU
Læs om, hvad cand.it.erne bidrager med på arbejdsmarkedet, og find oversigt over cand.it.-uddannelserne i Vestdanmark på www.cand-it-vest.dk.
Denne side er senest redigeret 30. april 2025.