It-vest søger en projektleder til projektet "Øget diversitet på de teknisk-naturvidenskabelige it-uddannelser".
Samfundet efterspørger it-specialister, og der er brug for, at it-uddannelserne rekrutterer og fastholder studerende fra hele talentmassen. Derfor iværksætter It-vest et netværksprojekt mellem Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med det formål at understøtte den indsats, der allerede gøres på de tre universiteter for at skabe øget diversitet på de teknisk-naturvidenskabelige it-uddannelser.
Stillingen som projektleder er toårig og ønskes besat fra 1. december 2018 eller efter nærmere aftale. Ansøgningsfristen er 15. oktober.
EU-Kommissionens Eurydice-netværk har udgivet rapporten Informatics education at school in Europe, der præsenterer en meget grundig analyse af tæt på 40 skolesystemer i Europa ift. inklusion af informatikkompetencer. Data er indsamlet i skoleåret 2020-2021, og rapporten er udgivet i september 2022.
I Danmark findes faget informatik i ungdomsuddannelserne, og i grundskolen har der været forsøg med faget teknologiforståelse. I begge fag kombineres tekniske, humanistiske og samfundsmæssige aspekter af informatikken, og denne tilgang sætter i stigende grad retningen for EU-kommissionens syn på informatik.
Eurydice-netværket har således valgt at basere denne omfattende analyse og præsentationen i rapporten på det Informatics Reference Framework for School, som Informatics for All-koalitionen har udarbejdet efter ønske fra EU-kommissionen. Rammeværket er et bud på "a coherent vision and shared terminology related to providing informatics to all students in Europe", og det matcher 1:1 den danske model for informatik/teknologiforståelse i almen uddannelse.
I rapporten viser Eurydice via Europa-kort tydeligt, at de fleste lande i Europa i en eller anden grad tilbyder informatik i almen uddannelse i grundskolen og på ungdomsuddannelser. Som selvstændigt obligatorisk fag, som valgfag eller som faglighed integreret i andre fag.
Men hvad angår grundskolen skiller Danmark sig sammen med få andre lande ud ved ikke at have noget tilbud til eleverne.
Eurydice-rapporten har ganske vist angivet, at et curriculum for faget er undervejs i Danmark, men det skyldes, at Eurydice har indsamlet data i 2020/2021, hvor forsøgsfaget teknologiforståelse var i gang. Nu er forsøgsperioden afsluttet, og der er ikke truffet nogen beslutning om fagets fremtid i den danske grundskole.
En opdatering af Eurydice-rapporten ville dermed vise Danmark isoleret i bunden sammen med Albanien, når det drejer sig om ikke at tilbyde undervisning i informatik i grundskolen.
